Не ми вярвай, скъпа – отзиви

Този „роман” в разкази може да смути любителите на криминални приключения, на пасторални пейзажи и драстични истории с хепиенд. Той е за читатели с оголени нерви, за хора, които съзнават, че животът е само веднъж, и го живеят с всяка своя фибра, които имат вълчи нюх и надушват мъзгата на живота от разстояние…
Атанас Стойчев направо си играе с огъня – с голи пръсти разравя и разбичква живата жарава на отношенията между мъжа и жената в семейството и извън него и го прави с убеждението, колкото и парадоксално да звучи, че именно тези отношения са най-социалното явление в живота. Аз също съм убеден в това.
Блестящата самоирония, разголването на страстите, лиризмът и еротичният хепънинг понякога са щриховани с едно-две изречения, но тези изречения просвистяват като камшик в съзнанието ни. Става дума за неща, в които мъжът и жената са най-истински – усойната на тяхната интимна близост.
Никола Радев

Вярвам в изреченията, ако предпочитате – в мислите, които започват с „не”. Те предизвикват не просто реакция, а защита, допълнение, съгласие или противопоставяне, в крайна сметка – едно по-пълноценно общуване. В случая с читателя на „Не ми вярвай, скъпа!”. Книгата започва с „не” и завършва с „никога”. Което не значи, че рамкираното по този начин повествование е белязано със студенината на отрицанието. Тъкмо обратното. Разказите са „горещи”, и то дотолкова, че в един момент се налага да бъдат пъхнати в хладилника. За да не се развалят. А рамката издава склонността на автора да рисува с думи закуски а ла Мане, очи а ла Пикасо, закръглености а ла Рубенс и прочие.
С художниците е лесно, но не е същото с героите: „Пуснеш някого в книгата си и после той започва да прави каквото си ще.” Той, разбира се, е и тя. Двамата прескачат, на места доста фриволно, от разказ в разказ, като ревностно пренасят и всичко, което ги привлича или отблъсква. Понякога то е „Зелена любов”, друг път „Любов до повръщане”, трети път „Жена за ближния” или „Жена без значение”, може и „Две”. Винаги ли е толкова фатално „Да си подариш девственица”, „О, нещастнико!”? Чувате ли как съска още от заглавието „Змийска закуска”? Най-харесваният разказ сред читателите мъже, както се разбра от премиерата на книгата. Предполагам, че е заради изведеното до крайност предизвикателство. Както в щекотливите подробности на плътта, така и в емоционалните обрати на желанието… Въобще цялата книга си е една голяма провокация. Една елегантно синхронизирана за (на) различни нива провокация към вечния любовен сюжет.
„Любов ли?” – би се усъмнил Атанас Стойчев, сочейки поставения от самия него указателен жанров знак „еротичен хепънинг”. Ако се поинтересувате дали е само еротика това, което (не) се случва по страниците на книгата му, той със сигурност няма да ви отговори конкретно. Може дори да ви остави само с някое великодушно многоточие. В най-добрия случай ще ви се извини за прозрението относно „Жената, с която искам да бъда. Както и онази, с която не искам да бъда”. Дали е една и съща? Въпросът е забранен, защото упражнението в ирония и самоирония е задължително за „Не ми вярвай, скъпа!” Кой беше казал, че иронията, като истинска аристократка, „се вози в златна каляска и гледа отвисоко движещата се пешком проста реч”?
Ако изтънченото удоволствие изкушава и вас, не ви остава нищо друго, освен да впрегнете въображението си в каляската и да се стараете да не изоставате от автора на завоите. Те са много и опасни, така че няма да е чудно, ако някоя мисъл на някой завой се претърколи в канавката. Авторът обаче, убедена съм, няма да ви се разсърди. Защото и той прави същото, знаейки, че безкрайната ироническа игра няма чувство за мярка.

(…)

Виолета Тончева
(„Морски вестник”, 4 септември 1995)

Обратно

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s




%d блогъра харесват това: